Eijsdens landschap

Na de oorlog wilde Nettie Bromberg uit de stad weg. Zij verhuisde naar Maastricht en later naar Eijsden, waar zij van 1954 tot 1961 een teruggetrokken leven leidde. Contacten met de buitenwereld maakten haar nerveus, schreef Jan van Lieshout. Zij bekommerde zich niet om de bekendheid of erkenning van maar werk, schrijft Paul Bromberg. In deze periode ontwikkelde zij haar eigen techniek en stijl.

Nettie Brombergs levenshouding en werk stonden onder invloed van Spinoza en diens navolger Constantin Brunner, die de eenheid, de oneindigheid, het eeuwige en het absolute van de schepping stelden tegenover het relatieve en de beperktheid van de menselijke waarneming ervan. Zij gebruikte daarom geen elementen die specifiek van deze tijd zijn maar wilde van alle tijden zijn, tijdloos, schreef Paul Bromberg.

Er zijn geen tekeningen of schilderijen van Eijsdens dorpsleven. Nettie Bromberg werkte en plein air in verlaten, maar door mensen bewerkte landschappen. Zij schilderde er bloeiende boomgaarden, boerenland, de heuvels rond Eijsden en Mesch, en de Steenberg aan de oevers van de Voer. Anders dan het tijdloze landschap van de Israelische woestijn, vinden we het Eijsdense niet terug als achtergrond op portretten.

  • Klik op een kleine afbeelding voor een vergroting (navigeer door de filmstrip met het zwarte pijltje), of start/stop een diashow met de ronde blauwe knop.


Kies een galerie

  • BenGurionGetekende portretten
  • MenuhinGeschilderde portretten
  • LochameiHaGetaotRassenwaan en onrecht
  • EijsdenEijsdens landschap
  • JeruzalemIsraelisch landschap
  • NegevWoestijn