Rassenhaat, onrecht en sociale misstanden

De oorlog liet Nettie Bromberg niet met rust, schreef Jan van Lieshout. Voor de tentoonstelling "Kunst in Vrijheid" - zij kreeg er in 1945 de Gerrit van der Veenmedaille voor - stuurde zij o.m. De Oorlog in. Een eenzame man in een verlaten wereld - na de oorlog het lot van vele joden. Variaties op dit thema waren vooral tussen 1945-'48 onderwerp van grote en kleine schetsen, aquarellen en schilderijen.

De eenzame man is onderwerp van 'Na de oorlog' uit ca 1946 en van een lichter doek uit ca 1988: 'Jonge Israelische man, peinzend, zittend op een rots in de Negev'. Bij de 'Arme straatmuzikant' uit 1975 is achter het donkere getto datzelfde landschap te zien. Zijn gedachte Tot volgend jaar in Jeruzalem is de wens die joden uitspreken met Pesach, het feest van de verlossing uit de slavernij.
De 'In memoriamserie', 7 schilderijen van het getto van Warschau, gedenkt de miljoenen joden die met hun leefgemeenschap zijn weggevaagd. Een ervan is gebaseerd op de bekende foto van het jongetje dat zijn handen opsteekt voor Duitse soldaten.

Nettie Bromberg wilde met deze serie het leed van vervolgde minderheden veralgemeniseren, schrijft Van Lieshout. De joden staan hier model voor alle lijdenden, die ons door haar schilderijen of litho's aanklagen, schreef Otto Treumann. Hij voerde vele gesprekken met Nettie over haar kunst, haar filosofie en de politiek. Ook die andere lijdenden beeldde zij veelvuldig af.

  • Klik op een kleine afbeelding voor een vergroting (navigeer door de filmstrip met het zwarte pijltje), of start/stop een diashow met de ronde blauwe knop.


Kies een galerie

  • BenGurionGetekende portretten
  • MenuhinGeschilderde portretten
  • LochameiHaGetaotRassenwaan en onrecht
  • EijsdenEijsdens landschap
  • JeruzalemIsraelisch landschap
  • NegevWoestijn